Selecteer een pagina

In geen enkele industrie speelt Instagram zo’n grote rol als in de mode-industrie. Waar het begon met modebloggers als BryanBoy, Rumi Neely en Chiara Ferragni, back in the days, die toen nog meewarig aangekeken werden door de grote massa omdat zij foto’s van zichzelf op blogs deelden, zijn deze modemeisjes doorgegroeid tot ware ‘influencers’ en is The Gram voor veel mensen hét kanaal om outfitinspiratie op te doen en te delen. Een ideale plek dus om je modemerk in de spotlight te zetten. Wat is een goede Instagram marketing strategie vo or kledingmerken?

Creëer authentieke content

Een veelgemaakte fout op Instagram door de mode-industrie is het delen van ‘catalogus content’. Gestileerde fotoshoots met modellen in high fashion poses staan ver af van de consument die op Instagram toch vooral op zoek is naar relatable content.  Dé reden waarom influencers zo populair zijn. Modemerken die content creëren voor Instagram en hierbij meer een streetstyle of influencer-approach gebruiken zijn over het algemeen beter in staat de connectie met de consument te maken.

Wees ook niet bang om andere modemerken te gebruiken in je foto’s; een designertas, -schoenen of make-up maakt een foto of outfit vaak een stuk interessanter dan een look volledig in één merk.

Instagram strategie voor modemerken Instagram strategie voor modemerken

Ken je doelgroep

In hoeverre stem jij de Instagram content van je modemerk af op je doelgroep? Zorg ervoor dat je een business-account hebt en analyseer je statistieken: in welke leeftijdscategorie zit je doelgroep? Welk type foto’s wordt meer geliket dan andere? Wat zijn celebrities of influencers die zij volgen? Houden ze van memes? En waar gaan die dan over?

Een modemerk dat haar doelgroep als geen ander in kaart heeft is Miss Guided. De Britse fast fashion retailer weet dat haar klanten, voornamelijk Generatie Y en Z, beroemdheden als Kylie Jenner op de voet volgt. Athleisure, de kledingstijl van de zusjes Kardashion-Jenner is ongekend populair, en wordt succevol gekapitaliseerd door merken als Miss Guided. Wordt Kylie gespot in een bepaald jurkje? Dan kun je ervan uitgaan dat je binnen enkele weken een vergelijkbaar exemplaar op Miss Guided’s website kunt vinden.

De typische stijl van deze meiden en het female empowerment wordt duidelijk gereflecteerd op het Instagram-account van Miss Guided. Zij hebben overduidelijk gekozen voor één specifieke doelgroep en wijken hier niet van af om ook andere doelgroepen te pleasen. Meiden in strakke, synthetische outfits en sexy poses worden afgewisseld met beauty- en make-up foto’s, memes, foto’s van tattoos, Gen-Z popsterren als Ariana Grande en Billie Eilish en puppy’s.

Instagram strategie voor modemerken Instagram strategie voor modemerken

Put ‘social’ back in social media

Social media heeft niet voor niets het woord social in zich. Instagram is géén eenrichtingsverkeer en het aanslaan van de juiste tone-of-voice is belangrijk. Opvallend is hoe grote merken hiermee geregeld de plank compleet misslaan. Zoals Zara, die op iedere reactie een afstandelijk en duidelijk gescript antwoord post. Een kwestie van too big to fail?

Een mooi voorbeeld van hoe het wel moet is Louen, een Rotterdamse boetiek met als slogan ‘Brings the flair back in the streets of Rotterdam’. Onderneemster Wendy Hansen deelt dagelijks vanuit haar winkel fijne outfitjes met de Scandinavische modemerken die zij verkoopt. Ze gebruikt Instagram zoals het bedoeld is; om in gesprek te gaan met je klanten. Op het Instagram-account van Louen vind je Wendy en het team van Louen in fijne Louen-outfitjes voor de winkel, in plaats van fotocampagnes met modellen.

In de comments onder de Instagram posts vind je klantenservice 2.0. Preview van nieuwe items die binnenkort in de winkel komen en je bent op vakantie? Dan hangt Wendy ze voor je apart in de winkel. Heeft ze een nieuw item waarvan ze zeker weet dat het past bij één van haar klanten? Dan tagt ze je onder de foto.

Een andere aanpak is die van Josh Veldhuizen, die een personal brand heeft gecreëerd dat haar merk, Josh V., ondersteunt. Josh’ Instagram is een verlengstuk van het brand account, en zij draagt bovenal haar eigen merk, gecombineerd met designermerken. Haar eigen stijl is compleet in lijn met de stijl van haar merk, en alles wat verschijnt op haar persoonlijke Instagram versterkt de merkwaarden van Josh V.

Instagram strategie voor modemerken Instagram strategie voor modemerken

User generated content op Instagram

In het verlengde van de gouden regel dat Instagram geen eenrichtingsverkeer moet zijn, zit co-creatie ofwel: user generated content. Je hoeft als modemerk niet al je content zelf te creëren: met creatieve, Instagram-minnende modemeisjes als klanten, heb je hele troepen aan content creators voor je merk.

Eigen hashtag als modemerk

Een manier om zo’n community te starten en mensen te stimuleren eigen content te maken met jouw product is de introductie van een eigen hashtag. Een #family. Zo delen klanten van Baum und Pferdgarten content onder #baumfamily, die van Miss Guided heten #babesofmissguided en kleding van Loavies tag je met #girlsgoneloavies.

De volgers krijgen de kans dat hun foto gedeeld wordt op het Instagram-account van het kledingmerk zelf en jij laat je volgers authentieke content zien en real life outfits met jouw kleding.

Hoe gebruik je Instagram Stories als modemerk? En andere functionaliteiten?

Meer volgers op de Instagram van je modemerk? Daarvoor bestaat geen gouden sleutel, maar wat helpt is consistentie, frequent posten (bij voorkeur minimaal iedere dag) en gebruik maken van zoveel mogelijk Instagram functionaliteiten, zoals Stories, Shopping en Insta TV.

Instagram Stories

Merk je dat het lastig is om je volledige following te bereiken met posts op je wall? Het Instagram algoritme toont niet al jouw posts aan al je volgers. Een manier om vaker op de radar bij je volgers te komen is middels Instagram Stories.

Stories zijn perfect om te communiceren met je doelgroep. Door polls krijg je snel feedback op bepaalde vragen en krijg je inzicht in de voorkeuren van je klanten. Bovendien creëer je op die manier meer engagement tussen je modemerk en potentiële klanten.

Instagram strategie voor modemerken Instagram strategie voor modemerken Instagram strategie voor modemerken

Instagram Shopping voor modemerken

Een functionaliteit die je als modemerk absoluut niet mag missen is natuurlijk shopping. Tag jouw producten in de foto’s zodat volgers direct de prijs van het item kunnen zien en kunnen doorklikken naar de betreffende productpagina’s. Super handig ook wanneer je een foto van een influencer of klant deelt die jouw kleding mixt met kleding van andere merken; door jouw items te taggen zien volgers direct welke kleding van de foto ze wel en niet bij jou kunnen kopen, en waar.

Instagram TV voor modemerken

Instagram ontwikkelt zich steeds meer tot een video platform dat Snapchat en YouTube combineert. Insta TV is een vrij recente ontwikkeling waar nog niet veel modemerken op inspelen. Wat kun je hier delen? Je campagnevideo’s, maar denk ook aan de populaire ‘get ready with me’- video’s, of een video waarin je een kledingstuk op verschillende manieren styled (een populair soort video op het plaform momenteel).

Influencer marketing

Influencer marketing mag natuurlijk niet ontbreken in het rijtje van stappen om te nemen voor een geslaagde Instagram strategie voor je modemerk. Het inzetten van influencers voelt voor veel kleinere modemerken vaak als een bridge too far. De groten der aarde zijn namelijk niet goedkoop. Ik adviseer je daarom je te oriënteren op niche influencers.

Een lokaal bekend meisjes heeft soms een grotere invloed op aankopen dan een celebrity, simpelweg omdat haar volgers zich makkelijker met haar kunnen identificeren, ze vaak een meer persoonlijke band heeft met haar volgers en omdat haar volgers meer op haar lijken. Vind je dus een ‘micro influencer’ die perfect aansluit bij je merkstrategie, dan kan dit een waardevolle en betaalbare aanvulling vormen op je Instagram marketing strategie.

Meer tips over fashion marketing? Schrijf je in voor de e-mailnieuwsbrief en ontvang nieuwe artikelen direct in je inbox!

8 + 12 =