Selecteer een pagina

Het meest viral moment voor Fashion Week was hoogstwaarschijnlijk toen Donatella Versace in 2019 alle iconische jaren ’90 supermodellen op de catwalk had. Stephanie Seymour, Naomi Campbell, Cindy Crawford, Linda Evangelista: allemaal waren ze erbij.

Tegenwoordig zijn de supermodellen over grotendeels aan de kant gezet door fashion influencers, die veruit de meeste reuring rondom de modeshows creëren. Een Kendall Jenner, Gigi Hadid en Kaia Gerber daargelaten, wordt het voor de Fashion Weeks een steeds grotere opgave om nog relevant te blijven in tijden van social media.

Generatie Z betrekken bij Fashion Week

Des te belangrijker is het om betrokkenheid te genereren onder Generatie Z, en welk platform is daarvoor toereikender dan TikTok? Als één van de meest gedownloade apps van het moment is het een kanaal dat niet langer genegeerd kan worden door (mode)merken die relevant willen blijven. TikTok en NYFW gingen dit jaar om die reden een samenwerking aan, waarbij drie TikTok influencers ingezet werden om content te creëren rondom de bekende modeweek.

Voor het platform zelf is het een mooie gelegenheid om voet aan de grond te krijgen in de modewereld, die voornamelijk gedomineerd wordt door Instagram momenteel.

Front row tickets voor TikTok-sterren

Langzaamaan maken ook TikTok-sterren dus furore op de Fashion Weeks. Een mooi voorbeeld is Charli D’Amelio, goed voor 31,6 miljoen volgers op TikTok was uitgenodigd voor Prada en heeft 4 video’s voor het Italiaanse modehuis gepost op haar account.

De video’s, geen van allen een simpele opname van de Prada show, waren samen goed voor ruim 30 miljoen views.

@charlidamelio##prada @prada♬ What the Hell – Avril Lavigne

 

@charlidamelio @prada ##prada dc @ya.girl.bri.bri97 ♬ Cannibal by Kesha – rapidsongs

 

;

TikTok inzetten ter promotie van jouw modeshow

TikTok vereist een heel eigen strategie, die niet te vergelijken is met Instagram. Waar Instagram toch wel voornamelijk draait om de glamour rondom Fashion Week en de streetstyle, brengen de TikTok-sterren misschien wat meer luchtigheid en humor.

Hoe zet je TikTok in voor je eigen modeshow? Simpelweg delen van de show filmen en dit delen spreekt natuurlijk voor zich. Toch draait het platform meer om het geven van een eigen, vaak humoristische en/of muzikale twist. Het voorbeeld van Charli D’Amelio, waar zij een dansje doet synchroon met de drie Prada modellen is een mooi voorbeeld. Of wat dacht je van een kijkje achter de schermen, waar de modellen make-up en fashion tips delen of een dansje doen? Denk aan wat Victoria’s Secret modellen rondom de legendarische shows deden, eigenlijk, en dan zit je een heel eind in de juiste richting.

Meer tips over fashion marketing? Schrijf je in voor de e-mailnieuwsbrief en ontvang nieuwe artikelen direct in je inbox!

13 + 1 =