Een winnende strategie voor Instagram Live voor mode bedrijven
Instagram Live als onderdeel van je marketingplan.
Als er iets populair geworden is tijdens de Corona-crisis, dan is het wel live gaan op Instagram. Waar nieuwe ontwikkelingen op het gebied van social media door de gevestigde orde nog voor zich uit werden geschoven, bevindt sinds de Corona-maatregelen van kracht zijn iedere influencer en ieder bedrijf zich ineens op TikTok, Instagram Live en Insta TV. Leuk om te ontdekken, maar hoe zorg je ervoor dat al je efforts bijdragen aan succes? Kortom; wat is een winnende Instagram Live strategie in de modewereld?
Wat is Instagram Live?
Instagram Live spreekt redelijk voor zich; je opent een live sessie op je account (dit ziet er ongeveer uit als een story), waarin je direct in contact staat met je volgers. Je kunt bijvoorbeeld live vragen beantwoorden die volgers typen, een live interview houden, of back stage beelden live delen.
Instagram is veelal een platform waarop perfecte beelden worden gedeeld, die niet altijd stroken met de realiteit. Niemand kijkt er tegenwoordig meer van op dat de koffie die je nu deelt eigenlijk afgelopen weekend al gefotografeerd was. Stories hebben daar al wat verandering in gebracht; hier mag de content minder gestileerd zijn, ‘echter’ zijn en vaak zijn Stories ook meer real time. Instagram Live gaat daarin dus nog een stapje verder.
Een connectie met de rest van de wereld tijdens quarantaine
Niet gek dus dat het juist in de tijd van Corona-quarantaine een opleving beleeft. Het is een periode waarin iedereen zich verder verwijderd voelt; je hebt weinig tot geen sociale contacten (anders dan FaceTime) en tegelijkertijd heb je weinig ander soort interactie met mensen en merken. Livestreams bieden een soort ‘connectie’ met de rest van de wereld.
Meer engagement en profielbezichtigingen door Instagram Live
Als je het goed doet, creëer je met Instagram Live meer engagement met je volgers (wat het Instagram algoritme positief beïnvloedt) en levert het je meer verkeer naar je profiel op.
Instagram Live als onderdeel van je marketingstrategie
Zoals met alle typen (content)marketing, werkt ook Instagram Live het best als onderdeel van een bredere marketingstrategie. Aangezien gebruikers in real time interacteren met een merk, is het een mooie aanvulling op de etalage die Instagram je merk biedt.
De functies van Instagram feed, stories en live
Zie je Instagram feed als de digitale etalage van je merk. Hier deel je de mooiste plaatjes en inspireer je je volgers. Instagram Stories kan vervolgens als functie hebben om uitleg te geven over hoe je product werkt; hoe breng je de make-up aan? Welk stappenplan skincare raad je aan voor welk type huid? Op welke manieren kun je de kleding het mooist combineren?
Instagram Live kan vervolgens dienen als online salesmedewerker. Chat live met het merk en stel alle vragen die je hebt over het product en waar het merk voor staat.
Hoe bekende modemerken Instagram Live inzetten
Wat kunnen we leren van de modemerken die momenteel experimenteren met de inzet van Instagram Live?
Chanel
De Belgische zangeres Angèle was al muze voor het modehuis en schitterde in hun laatste campagne. Tijdens de quarantaine wilde Chanel haar volgers een hart onder de riem steken en solidariteit uitstralen, waarop het de handen opnieuw ineen sloeg met de zangeres. Op Instagram Live streamde Chanel daarom een live huiskamerconcert van Angèle voor al haar volgers.
Scotch & Soda
Scotch & Soda organiseren iedere vrijdag een Instagram Live sessie, genaamd At home with Scotch. Hierin hebben ze telkens een andere gast, vaak een artiest of samenwerkingspartner die Scotch’s volgers inspireert met creatieve dingen om te doen terwijl je thuis zit.
Levi’s
Levi’s investeerde $500,000 om binnen een week in plaats van de gebruikelijke offline festivals online muzieksessies te organiseren. Artiesten als Snoop Dogg houden iedere dag om 5:01 (een hint naar dé 501 spijkerbroek van het merk) live shows op het account.
Wat kun je zelf organiseren op Instagram Live?
Ook aan de slag met Instagram Live? Er zijn veel content-ideeën die je kunt gebruiken, óók wanneer je niet de middelen hebt om wereldartiesten in te schakelen. Begin bij de vraag; wat past bij mijn merk? Je ziet dat veel grote modehuizen bij het artistieke aspect van hun merk blijven. Muzes, dichters, muzikanten en kunstenaars worden ingezet voor live optredens en inspiratiesessies.
Content ideeën Instagram Live:
- Organiseer een Q&A waarin je volgers alles kunnen vragen wat ze maar willen en jij de vragen live beantwoordt.
- Geef een backstage Hoe gaat het er nou aan toe bij een fotoshoot? Hoe gaat het designproces van een nieuwe collectie in zijn werk?
- Inspiratiesessie met een persoon die de merkwaarden vertegenwoordigt. Zo had Jeremy Scott het met Miley Cyrus over duurzaamheid in de mode-industrie (al twijfel ik over Miley’s fit wat dat betreft…).
- Kondig een nieuw product of collectie aan
- Geef uitleg over hoe een product werkt of geef live styling tips
- Organiseer een virtuele sample sale
Tips voor Instagram Live
Wat zijn best practices voor live gaan op Instagram? Hieronder 10 tips die je ter harte kunt nemen voor je Instagram Live sessies!
- Denk na over de omgeving: wat ziet de kijker op zijn scherm? Zorg voor een goede camera en belichting en creëer bijvoorbeeld een achtergrond of decor dat past bij jouw merk.
- Stel in dat je Instagram Live automatisch wordt opgeslagen. Het is namelijk zonde wanneer je content creëert dat je niet later kunt hergebruiken op een andere manier. Hoe je dit doet? Ga via een story in de rechter bovenhoek naar de instellingen van je Stories. Hier kun je verschillende schuifjes aanzetten, waaronder ‘sla video’s op’.
- Promoot je Instagram Live van tevoren. Alhoewel je volgers een pushmelding krijgen op het moment dat je live gaat op Instagram, is het altijd slim om een vooraankondiging te doen in je Stories en eventueel ook op je feed over wanneer en waarmee je live zal gaan.
- Deel je Instagram Live video naderhand zodat mensen die het hebben gemist het nog 24 uur lang kunnen terugkijken, zo maximaliseer je het publiek voor je video. Je kunt de video ook automatisch laten delen op Facebook Verhalen.
- Reageer op iedereen die een bericht heeft gestuurd tijdens de Instagram live video. Je bent als merk nog top of mind bij je volger; een goed moment om interactie aan te gaan. Beantwoord ook na de livestream de nog openstaande vragen en opmerkingen.
- Analyseer de statistieken. Geen marketingmiddel zonder statistieken en geen succes zonder een gedegen analyse. Welke doelen had je met de live stream? Zijn deze behaald? Wat zou je de volgende keer anders doen? En waarop reageerden mensen juist erg goed? Wanneer het je eerste Instagram Live video is, vormt deze een mooie benchmark voor toekomstige sessies.
Video is nog steeds snel groeiend in populariteit en wint steeds vaker van statisch beeld. Consumenten zijn dol op video, net als de algoritmes van social media kanalen. Experimenteren met video is vaak eng, maar tegenwoordig een essentieel onderdeel van een serieuze marketingstrategie gericht op een duurzame toekomst.