Jacquemus marketing en PR
Geen modehuis is er zo goed in geslaagd haar doelgroep online te bereiken en inspireren om zo binnen no-time een belangrijke speler te worden in de high fashion industrie als Jacquemus. Hoe zetten zij marketing en PR in om het merk Jacquemus te bouwen?
Als er iets is waar het Franse modehuis Jacquemus sterk in is, dan is het wel marketing. Afgezien van de Chanel shows (met onmetelijke budgetten) is geen ander modemerk in staat zoveel online momentum te creëren als Jacquemus de afgelopen jaren keer op keer heeft gedaan. Simon Porte, die het merk in 2009 startte (destijds pas 19 jaar), liet in eerste instantie zijn vrienden zijn designs dragen tijdens Vogue’s Fashion Night Out. Een briljante zet, want anno 2021 is hij één van de meest populaire designers du moment, is zijn label nog steeds onafhankelijk en staat hij aan het hoofd van een modehuis met ruim 60 werknemers. Wat is het geheim achter Jacquemus’ marketing?
Een unieke prijspropositie
Alhoewel Jacquemus zich positioneert tussen de luxe modehuizen en het imago van het merk zich ook zeker weet te meten met de groten der aarde, is de prijspropositie lager dan de directe concurrenten. Waar Prada, Saint Laurent en Balenciaga hun tassen veelal tussen de €1500 en €1900 prijzen, ligt de gemiddelde prijs van een Jacquemustas rond de €600, waardoor het merk pricewise eerder concurreert met high street sweethearts zoals The Kooples, Maje en Sandro, zoals ook onderzocht door Retviews.
Online positionering staat voorop
Jacquemus’ marketing zou je kunnen definiëren als ‘digital first’. Waar veel gevestigde modehuizen nog veel gefocust zijn op traditionele media (magazines, televisiereclame), wordt Jacquemus duidelijk geleid door een ‘kind van zijn tijd’ en speelt online een belangrijke rol de marketingstrategie van het merk. Zo weten ze als geen ander aandacht te genereren voor hun modeshows door ze op locaties te organiseren die er op beeld spectaculair uitzien (en het dus goed doen op social media), zoals lavendelvelden in de Provence of een graanveld waarin de minimalistische stijl die Jacquemus kenmerkt extra goed uitkomt.
Heel wat anders dan de toch veelal hetzelfde uitziende foto’s van shows van andere modehuizen. Deze modeshows zijn misschien in real life wel spectaculair om bij te wonen, maar daar krijgen de niet-genodigden weinig van mee.
Jacquemus social media strategie
Ook op social media voert Jacquemus duidelijk een andere strategie dan veel andere modehuizen. Naar het schijnt beheert Simon Porte het nog altijd volledig zelf en geregeld lijkt het account meer een persoonlijke verzameling aan inspiratie dan een marketingkanaal van een modemerk. Zo deelde Porte laatst nog een serie vakantiekiekjes van hemzelf in Zuid Frankrijk, en wisselen interieurfoto’s zich af met foto’s uit zijn kindertijd en Jacquemus campagnes en shows.
Dit bericht bekijken op Instagram
Authenticiteit en co-creatie op social media
We weten natuurlijk al langer dat authenticiteit één van de succesfactoren op Instagram is, maar door (kleding)merken wordt dit vaak toch niet op een dergelijke manier toegepast. Het lijkt e werken, aangezien Simon Porte zelf een ware celebrity geworden is binnen de modewereld; een belangrijke stap op als ontwerper op de kaart te blijven staan. Waar andere mode-ontwerpers vaak ‘ongrijpbaar’ zijn, is Simon Porte juist heel toegankelijk. Hij weet als geen ander een cult brand te ontwikkelen binnen de high fashion industrie; een ongebruikelijke combinatie. Een Instagrampsost die bijzonder veel succes oogstte, bovendien, was er één van een vrouw die met haar voeten op een citroen en sinaasappel stond; een creatieve verwijzing naar de schoenen met ronde, oranje blokhak die Jacquemus een aantal seizoenen terug lanceerde. De post werd binnen no-time nagemaakt door duizenden fans.
High fashion en insta fashion gecombineerd
High fashion en insta fashion combineren; Jacquemus is één van de weinige modehuizen die hier tot nu toe in slaagt. Het hoeft niet te switchen tussen de catwalk-versie, printversie en social media versie; de digital first strategie zorgt ervoor dat het merk een digital native brand geworden is, waardoor de online aanwezigheid authentiek overkomt en dicht bij de consument staat. Een hoge consumer engagement met het merk is het gevolg. Jacquemus is absoluut een modemerk uit de 21e eeuw.