Selecteer een pagina

Instagram Reels voor fashion en beauty marketing

 

Wat moet en kun je met Instagram Reels als mode- of cosmetica merk?

 

Geen social media platform was zo vaak headline news in 2020 als TikTok; van de enorme groei in populariteit en vermeende privacy-issues tot een potentiële ban in de Verenigde Staten en ultimatum voor een overname van president Trump. Reden genoeg voor Instagram om het devies “If you can’t beat them, join them”  ter harte te nemen en een vergelijkbare functie uit te rollen op haar eigen platform: Instagram Reels. Waar merken als Louis Vuitton en ASOS het al hebben omarmd, blijven anderen nog achter. Wat moet en kun je met Instagram Reels als mode- of cosmetica merk?

Wat is Instagram Reels?

Instagram Reels draait, net als TikTok, om 15-seconden video’s met muziek. Waar je op TikTok de ‘for you page’ hebt, waar gebruikers nieuwe accounts ontdekken zonder dat ze die al volgen of een specifieke hashtag gebruiken, verschijnen ook de video’s van Reels op de ontdekkingspagina. Een goede kans dus om als mode- of beautymerk nieuwe Instagramvolgers te verkrijgen maar zeker ook om te werken aan de band met je volgers.

Je vindt de Instagram Reels direct naast de foto’s op accounts die ze posten.

Het verschil tussen Reels en Stories

Alhoewel Instagram Reels en Stories veel op elkaar lijken, biedt Reels meer sophisticated mogelijkheden voor het editen van de video’s. De video’s zijn doorgaans genereren doorgaans dan ook meer interactie en zijn meer fun en energiek. Bovendien zijn de video’s dus niet slechts zichtbaar voor je huidige volgers, maar verschijnen ze op de ontdekpagina, waardoor je potentiële bereik een stuk groter is dan bij Stories.

Doe mee met populaire TikTok en Instagram Reels challenges

Op zowel TikTok als Instagram Reels zijn zogenaamde challenges groots. Denk aan outfitwissels tussen vriend en vriendin, door op een bed te springen waarop de outfit klaar ligt of door met je vingers te knippen. Topshop maakt veel van dit soort video’s, waarin ze complete outfits van het merk laten zien. Als een soort digitale etalage vol paspoppen.

Film een how-to, behind the scenes of digitale showroom

Productvideo’s worden steeds populairder en zijn een belangrijke tool om retouren te verminderen. ASOS heeft tegenwoordig op haar webshop zelfs voor bijna ieder product een video waarop je als consument tot in detail kunt zien hoe het product eruit ziet.

Instagram Reels en TikTok-video’s lenen zich perfect voor dit doel. Toon je kleding of make-up in actie door een outfit te filmen of een how-to video met je make-up of beautyproducten. Josh V uploadt bijvoorbeeld Reels met Josh in verschillende outfits uit de nieuwe collectie, als een soort digitale showroom. Een andere Reel toont bijvoorbeeld hoe je een tas op verschillende manieren draagt.

Influencer marketing en Instagram Reels

Werk je als modemerk samen met influencers? Denk dan eens verder dan foto- en Stories content en neem Reels op in jullie overeenkomst. Nike ging je voor met een Reel waarin @colormecourtney een mix & match doet met Nike-outfits.

Creëer je eigen Instagram Reels challenge

Natuurlijk kun je als beauty- of modemerk ook je eigen challenge starten op Reels. Sephora deed dit met de #sephorachallenge, die ze door een influencer lieten lanceren. Hierin laat je een generator jouw make-up look bepalen, die je vervolgens maakt.