Selecteer een pagina

Hoe kies je influencers als modemerk nu Instagram likes verbergt?

 

Wat doe je als merk of als influencer wanneer Instagram de likes verbergt?

 

Sommigen tasten al in het duister, anderen zien nog trouw het tellertje oplopen; de likes op Instagram. Het zal je niet zijn ontgaan dat ze gaan verdwijnen. En waar Chiara Ferragni enkele maanden geleden nog riep dat ze het wel lekker rustig vindt, zo zonder dat je direct onder foto’s het aantal likes kunt zien, worden veel adverteerders er vooral onrustig van. Want hoe kies je dan influencers voor een campagne? Puur en alleen op volgersaantallen, waarbij al eerder op grote schaal ‘gefraudeerd’ werd door volgersaantallen te kopen.

Waarom verdwijnen de likes op Instagram?

Het verdwijnen van de likes op Instagram heeft alles te maken met de recente trends rondom mental health en social media. Door het aantal likes te verbergen hoopt Instagram haar steentje bij te dragen aan het verlagen van de sociale druk en prestatiedruk die vele gebruikers ervaren door het ogenschijnlijke perfecte leven waar zij dagelijks doorheen scrollen en het aantal likes dat zij zelf krijgen op hun eigen foto´s.

In feite een nobel doel en persoonlijk geloof ik ook daadwerkelijk dat het verbergen van likes in die zin een positieve ontwikkeling kan zijn voor de samenleving. Een focus op content en authenticiteit, niet op populariteit kan bovendien ook de creativiteit ten goede komen.

Instagram likes en engagement als validatie van influencers

Lange tijd werd modemerken geadviseerd vooral af te gaan op het engagement ratio bij de keuze voor een influencer (ratio tussen volgersaantal en likes en reacties op een post). Dit geeft een redelijk goede indicatie van het daadwerkelijke bereik van een persoon op het platform.

Naast merken maken ook influencers zelf zich zorgen. Zij die hun inkomen grotendeels verdienen uit het genereren van engagement op hun content zien hun verdienmodel onder druk komen te staan.

Het psychologische voordeel van likes en volgers op Instagram

Een groot aantal likes en volgers op Instagram creëert als het ware een cheerleader-effect waarbij consumenten eerder geneigd zijn fan te worden van een merk wanneer zij zien dat vele anderen het merk ook leuk vinden, waardoor engagement en bereik in rap tempo kunnen toenemen wanneer ze eenmaal in de lift zitten.

Een influencer kiezen door te focussen op reacties in plaats van likes

Experts verwachten dat Instahram in toenemende mate zal gaan draaien om de reacties onder foto’s. De meer kwalitatieve engagement in plaats van kwantitatieve engagement, dus.   

Volgersaantallen, die nog wel zichtbaar zijn, kunnen dus simpelweg gemanipuleerd worden door het kopen van volgers. Bij reacties ligt dit lastiger. Bots kunnen reageren, maar hier prik je met een snelle scan van het account al makkelijk doorheen. Uit kwalitatieve comments spreekt de waardering van de volger en hieruit blijkt ook sterk de band tussen influencer en volger of tussen merk en volger is.

Een focus op reacties kan een mooie ontwikkeling op het platform ontwikkelen, waarbij we weer het zwaartepunt leggen op kwaliteit (van de content maar ook van de influencer of het merk en de band met de volgers) in plaats van kwantiteit (op de hoeveelheid volgers, het aantal likes of simpelweg het aantal comments). In potentie krijg je meer authentieke en betekenisvolle relaties met je volgers.