Selecteer een pagina

Het verschil tussen marketing en storytelling van je fashion brand

 

Storytelling is het geheim tot het beïnvloeden van koopgedrag van millennials en generatie Z.

 

Een veelgemaakte fout bij het promoten van (mode)merken is dat er weinig aandacht wordt besteed aan storytelling. Zeker wanneer je geen hele grote marketingbudgetten hebt, is het uitstippelen van de juiste brand story van groot belang. Maar wat is het verschil tussen marketing en storytelling? En hoe implementeer je storytelling in de marketingstrategie van je fashion of lifestyle merk?

Wat is storytelling?

Het verkopen van mooie kleding volgens de laatste trends is niet voldoende om de aandacht van de consument vast te houden. Consumenten willen zich in toenemende mate kunnen identificeren met het merk dat zij kopen. Storytelling speelt daarin een belangrijke rol. Waar staat het merk voor (buiten de mooie kleding om)? De kleding die mensen kopen is een verlengstuk van hun principes en lifestyle. Door middel van storytelling verkoop je dus niet je producten, maar het verhaal van je merk. Sluit dat aan bij de doelgroep? Dan is de kans groot dat ze je product zullen aanschaffen.

Het verschil tussen marketing en storytelling

Marketing in de vorm van online en offline advertenties is een uitermate geschikte manier om nieuwe bezoekers naar je webshop of winkel te krijgen. Je koopt immers een vergroot bereik. Echter, dit zijn relatief dure bezoekers; slechts een klein percentage hiervan zal uiteindelijk ook daadwerkelijk overgaan tot een aankoop. De marketingkosten worden verlaagd door hier een groep relatief goedkopere klanten tegenover te zetten: de terugkerende klanten. Deze klanten hebben al een positieve ervaring opgedaan met jouw merk en zijn daarom makkelijk te overtuigen om nog eens een aankoop te doen.

Creëer loyale klanten door storytelling

Met sterke storytelling is het makkelijker om dit soort loyale klanten (fans van je fashion brand) te creëren. Aankopen als kleding en make-up zijn voornamelijk emotionele aankopen; ons koopgedrag zegt veel over wie we zijn als individu. Door middel van storytelling betrek je klanten in het verhaal van jouw (kleding)merk op een manier dat ze er graag onderdeel van willen zijn. Coca Cola vs. Pepsi of Nike zijn hiervan excellente voorbeelden, maar ook verkoper van plantaardige melk, Oatly, is hier behoorlijk sterk in. Wanneer klanten graag worden geassocieerd met jouw kleding- of make-upmerk zullen ze ook veel sneller geneigd zijn hun vrienden erover te vertellen en erover te posten op social media. Kortom; ze worden merkambassadeurs en leveren op hun beurt gratis nieuwe klanten aan.

Modemerken met sterke storytelling

Welke fashion bedrijven kun je als voorbeeld nemen als het gaat om storytelling?

Nike & storytelling

We noemden Nike al even, maar dit is dan ook echt een kledingmerk waar je niet omheen kunt als het gaat over storytelling. Aan de kern van hun merkverhaal staan de waarden power en strength. Aan hun slogan ‘just do it’ wordt haast iedere merkuiting opgehangen, wat ondersteund wordt met sterke rolmodellen afkomstig uit heel de wereld die de merkambassadeurs zijn en waarden uitdragen waar Nike voor staat. De boodschap is zo helder dat haast iedereen ter wereld in een paar woorden kan uitleggen waarvoor het merk staat én deze uitleg zal bij al deze mensen grotendeels overeenkomen. Dat klinkt misschien makkelijk maar is een heel knappe prestatie die duidt op heel heldere en kernachtige merkwaarden en strategie.

Victoria’s Secret & storytelling

Ondanks het feit dat Victoria’s Secret bij lange na niet meer zo populair is als enige jaren geleden, is het wel een zeer sterk voorbeeld van een knap staaltje storytelling. Wie aan het Amerikaanse lingeriemerk denkt, denkt aan haar Angels: sterke, gespierde en sexy vrouwen. De VS angels zijn steevast vrouwen die hun eigen boontjes kunnen doppen en niet bang zijn om sexy voor de dag te komen. De jaarlijkse show was jarenlang het hoogtepunt van het jaar en met de ‘wonder bra’ gemaakt van miljoenen dollars kostende juwelen verkocht Victoria’s Secret tegelijkertijd een droom als heel bereikbare lingeriesetjes. Het is niet voor niets dat een Amerikaanse me ooit in shock vroeg waar ik in godsnaam mijn lingerie kocht toen ze hoorde dat we in Europa geen Victoria’s Secret hadden…

Patagonia & storytelling

Het Amerikaanse outdoor merk wordt ook vaak geroemd om haar sterke storytelling. De vintage items zijn haast nog populairder dan de nieuwe items en dat sluit naadloos aan bij de boodschap die Patagonia wil uitdragen. Maatschappelijk bewustzijn en duurzaamheid zijn belangrijke pijlers van het merk en de vintage items ondersteunen de claim dat Patagonia’s producten kwalitatief goed zijn en ze geen fast fashion leveren. Het merk heeft bovendien busjes rondrijden die Patagonia-klanten bezoeken om kleding te repareren. En die klanten? Die laten ze hun verhaal weer doen op video, als ze er zin in hebben!

Het verkopen van mooie kleding of cosmetica is dus niet genoeg. Minstens zo belangrijk is een sterk verhaal en bijbehorende merkwaarden. Zorg ervoor dat klanten in drie woorden kunnen omschrijven waar je merk voor staat en dat je iets creëert waar mensen graag onderdeel van willen zijn. Door storytelling centraal te zetten in je marketingstrategie heb je een duurzame strategie te pakken die aansluit bij de manier waarop millennials en Generatie Z graag shopt en haar favoriete merken kiest.