Selecteer een pagina

Google start met tracking van duurzame materialen. Wat betekent dit voor de fashion industrie?

 

Wat is de impact op de mode-industrie wanneer modemerken (en consumenten?) inzicht krijgen in de duurzaamheid van gebruikte materialen?

 

In samenwerking met het Zweedse bedrijf WWF werkt Google aan een platform waarop modemerken eenvoudig kunnen controleren hoe duurzaam verschillende grondstoffen zijn, zowel synthetische als natuurlijke materialen. De bedrijven scoren de stoffen en locaties op onder andere water schaarste, luchtvervuiling en maken inschattingen op het gebied van broekasgas emissies. Een belangrijke stap in de richting van een duurzamere modewereld, zo lijkt het.

Duurzaamheid in de modewereld

Het is geen geheim dat de mode industrie een vrij vervuilende industrie is. Spijkerbroeken lagen al vaak onder vuur vanwege het hoge waterverbruik en de druk op grote fast fashion merken als H&M en de Inditex-groep om duurzamer te produceren neemt toe. Stella McCartney, die zich al sinds jaar en dag inzet voor een compleet duurzame en cruelty-free mode-industrie, was 10 jaar geleden nog een vreemde eend in de bijt maar is nu één van de hardst groeiende modehuizen.

Wat betekent dit voor de mode-industrie?

Door modemerken toegang te geven tot informatie over de environmental footprint van materialen, kunnen kledingmerken meer duurzame keuzes maken in het productieproces en wordt de modewereld weer een stukje transparanter gemaakt.

Met het oog op Generatie Z, die in hoge mate bewust is van de impact van hun levensstijl op het milieu, doen modemerken er goed aan hun productielijn gedetailleerd te evalueren op duurzaamheid. Middels het nieuwe platform kan een gedegen risico-analyse worden gemaakt en concrete actie worden ondernomen om de negatieve impact op het milieu te minimaliseren.

Wordt duurzaamheid inzichtelijk in zoekmachines?

Meer transparantie voor modemerken op het gebied van duurzaamheid betekent automatisch ook een toename in transparantie voor consumenten op dit gebied. Het is dan ook aannemelijk dat met de komst van het platform door de technologische grootmacht uit Silicon Valley ook de druk vanuit de consument op het verduurzamen van mode verder zal toenemen. Daarnaast is het ook niet uit te sluiten dat op termijn dergelijke duurzaamheidscores zullen worden toegevoegd aan de zoekresultaten van  Google’s zoekmachine. Een makkelijke manier voor de consument om een afweging te maken om wel of niet te kopen van een bepaald merk.

Modemerken doen er dus verstandig aan nu alvast rekening te houden met deze ontwikkelingen bij het opstellen van hun strategie voor de komende jaren. Be ready for Gen Z!