Selecteer een pagina

Anderhalve meter afstand creëren bij het verkopen van kleding en make-up: hoe doe je dat?

 

Het kabinet adviseert bedrijven zich voor te bereiden op een 1,5-meter maatschappij. Maar hoe pak je dat aan in een kledingwinkel of wanneer je make-up verkoopt?

 

Afgelopen dinsdag werd ons tijdens de persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge opgedragen ons voor te bereiden op een samenleving waarin anderhalve meter afstand ‘het nieuwe normaal’ wordt. Hoe bereid je je hierop voor als kledingwinkel of cosmeticamerk waarin fysiek contact tussen verkoper en consument vaak essentieel is?

Anderhalve meter afstand bij het verkopen van make-up of kleding

Lekker op de kruk van Charlotte Tilbury wippen om je te laten opmaken door een make-up artist bij de Bijenkorf of een verkoopster die de nieuwste Coach bum bag om je middel gespt en daarbij direct je styling doet: met de anderhalve meter samenleving wordt het praktisch onmogelijk.

Dat terwijl dit soort verkopen draaien om het sentiment, het fysieke contact tussen verkoper en consument en de persoonlijke aandacht die daarbij gepaard gaat. Zeker voor luxe-merken in de mode- en beautybranche wordt het realiseren van een anderhalve meter-beleid een behoorlijke uitdaging. Wat kun je doen als ondernemer met een fysieke winkel in deze branche?

Persoonlijke service en social distancing in winkels

Een aantal creatieve ondernemers is kort na de uitbraak van Corona al begonnen met het aanbieden van zeer persoonlijke service binnen hun winkels waarbij de anderhalve meter afstand goed te hanteren valt. Denk hierbij aan winkelen op afspraak, maar ook digitaal winkelen met een personal shopper via bijvoorbeeld FaceTime.

Hiermee kun je wel de persoonlijke aandacht bieden aan de klant zonder dat zij en jij je zorgen hoeven te maken over fysiek contact. Het nadeel hiervan is dat deze oplossingen tijdrovend zijn, waardoor het bedienen van een groot aantal klanten op deze manier lastiger wordt.

Persoonlijke klantaandacht geven op anderhalve meter afstand

Een manier om het gebrek aan contact op te vangen is door extra aandacht te besteden aan hoe verkopers overkomen op klanten die de winkel binnenstappen. Het creëren van de juiste sfeer in de winkel is belangrijker dan ooit. Het persoonlijk begroeten van klanten bij binnenkomst, zonder opdringerig te worden, is een manier om dit te realiseren. Klanten kunnen hier ook direct terecht met een vraag en tevens kan deze persoon in de gaten houden of er niet teveel klanten de winkel binnenkomen, waardoor de anderhalve meter afstand te hanteren blijft.

Inzet van digitaal in de modebranche

Meer dan ooit heeft de Corona crisis het belang van digitale ontwikkeling in de retailindustrie aangetoond. Wie nu geen online beleving en webshop heeft, heeft het ontzettend zwaar om in contact te blijven met zijn klanten.

Ook wanneer de maatregelen weer wat losser worden, is de kans groot dat klanten uit voorzichtigheid nog zullen wegblijven uit winkels. Daarnaast hebben ook heel nieuwe doelgroepen ontdekt hoe fijn bestellen vanuit huis kan zijn, waardoor ze hier vermoedelijk in de toekomst vaker gebruik van zullen gaan maken.

Digitale ontwikkeling binnen en buiten winkels kan een grote ondersteuning aan het personeel bieden. Een uitstekende digitale klantenservice, een fijn werkende webshop, een aantrekkelijk bestel- en retourbeleid zijn de basis geworden. Digitale services zoals persoonlijk advies via een chatfunctie of via social media, maar ook de opkomst van augmented reality in bijvoorbeeld paskamers of op het online platform hebben tijdens deze crisis een grote meerwaarde getoond.

Make-up verkopen op anderhalve meter afstand

En hoe gaat de make-up artist van de cosmeticamerken die bij Douglas en De Bijenkorf verkocht worden zich aanpassen aan ‘het nieuwe normaal’? Dat blijft natuurlijk een prangende vraag. Ze verkopen hun producten immers door live demonstraties op het gezicht van hun consument.

Hoe je het ook wendt of keert, deze Corona tijden vragen om creatieve oplossingen van iedereen en zorgen ervoor dat ideeën in rap tempo doorontwikkeld worden. Wat betreft cosmetica, zou je de focus kunnen verleggen van demonstratie naar educatie. Met goed advies vanaf de zijlijn kan een make-up artist juist een consument leren hoe zij zelf prachtige make-up aanbrengt, zodat ze het thuis direct net zo mooi kan toepassen.

Ik ben benieuwd naar de uitwerking van de winkeliers betreft de anderhalve meter-regels!