Hoe creëer je online momentum voor je (kleding)merk?
Hoe creëer je een momentum online? Een moment waarop alles en iedereen het heeft over jouw merk of nieuwe collectie. Wat streetstyle doet offline, creëren wij online.
Fashion weeks en PR evenementen zijn sinds jaar en dag de belangrijkste aanjagers van momentum voor mode- en beautymerken. De veranderende, digitaliserende wereld en zeker ook de corona pandemie stelt de mode-industrie voor nieuwe uitdagingen. Als accountmanagers niet op bezoek kunnen bij belangrijke klanten en persevenementen en fashion weeks niet zorgen voor een online momentum door posts van influencers en streetstyle, hoe creëer je dan zelf online momentum voor je merk?
Momentum creëren op social media zoals Jacquemus
Chanel staat al jaren op nummer één als het gaat om het creëren van de meest talked about modeshows. Het modevolk weet nooit precies wát hen dit keer te wachten staat in het Grand Palais in hartje Parijs, maar dat het spectaculair gaat zijn is een ding dat zeker is. Een heuse Chanel-supermarkt, een Chanel raket, of een heus feministisch protest op een nagebouwde Parijse straat: groot, groter, grootst en de meest prachtige decors zorgen zonder twijfel voor veel PR in de magazines en digitale kanalen.
Maar ook zonder dergelijke grandeur is het mogelijk om een mediamoment te creëren in de modewereld. Denk aan het relatief jonge merk Jacquemus, dat in korte tijd een plekje tussen de groten in de modewereld heeft weten te bemachtigen. Met hun sterk uitgedachte connectie met de natuur hebben ze het al meerdere malen voor elkaar weten te krijgen dat je online niet om hun merk heen kon. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende keren dat hun fashion show viral ging door de bijzondere locatiekeuze; een lavendelveld in de Provence, waar modellen op een felroze catwalk tussen de paarse heide door liepen. Of in 2021, toen de modellen al slingerend door een tarweveld liepen. De prachtige beelden overspoelden ieders Instagram feed en volgens Lyst zorgden de paarse lavendelvelden voor een boost van maarliefst 1343% in mentions van Jacquemus op social media.
De Jacquemus bloemenwinkel in Parijs
Jacquemus is echt de koning als het gaat om het creëren van online momentum. Na de prachtige roze catwalk tussen de lavendelvelden, waar een ieders feed mee overspoeld werd, openden ze in Parijs een bloemenwinkel waarbij de bloemen verpakt werden in overgebleven stoffen uit oude Jacquemus collecties. Origineel en vernieuwend en ook nog eens duurzaam; een recept voor succes en nieuwswaarde. Het creëerde dan ook wederom een grote on- en offline media coverage.
Dit bericht bekijken op Instagram
Momentum creëren rondom fashion week
Alhoewel niet ieder modehuis of kledingmerk het budget of de mogelijkheid heeft voor een Chanel- of Jacquemusshow, zijn er wel degelijk manieren om een online momentum te creëren. Door de limitaties gecreëerd door corona, waardoor het modevolk nu eens niet de globe rond kon trekken als een veelkleurige karavaan vol paradijsvogels, werd de modewereld gedwongen zich sneller te ontwikkelen op digitaal vlak. De front row gasten en graag en veelvuldig gefotografeerde streetstyle koninginnen zijn immers moeilijker te mobiliseren wanneer ze thuis in joggingbroek achter hun laptop de show kunnen volgen. Je huisgenoten zijn in veel gevallen toch niet het ideale publiek om je eens flink voor op te doffen.
Influencers via social media inzetten zoals Louis Vuitton
Niet verrassend zal het zijn dat social media en influencers een belangrijke rol kunnen spelen in het creëren van momentum. Tijdens de afgelopen fashion weeks postten verschillende grote influencers op de dag van de Louis Vuitton show een foto van henzelf in een LV-look, met een mededeling over de modeshow van die dag. Net als dat je front row-gasten helpen bij het vertellen van je brand story, doen je online ambassadeurs dit ook. Daarnaast; wanneer verschillende influencers in je Instagram feed in dezelfde periode content delen over hetzelfde merk, zal dit opvallen en daardoor op zichzelf al een momentum creëren. Hang je er een bepaald thema aan, dan zal het al helemaal sneller opvallen tussen de rest van de foto’s in iemands feed.
Charlotte Groeneveld (The Fashion Guitar), Noor de Groot (Queen of Jet Lags), Emili Sindlev, Chiara Ferragni en Xenia Adonts postten allemaal op dezelfde dag conent over de Louis Vuitton fashion show.
Persevenementen die wél waarde toevoegen, zoals Zimmermann
Ook Zimmermann organiseerde onlangs een persevenement dat een online momentum genereerde. Vergeet niet dat modejournaliseten en influencers doodgegooid worden met ‘evenementjes’ en dat je echt van goede huize moet komen om nog te willen opvallen. ‘Gewoon’ een mooie setting in een hotel of ander mooi pand doesn’t do the trick anymore. Neem een voorbeeld aan Zimmermann, die een werkelijk dromerig diner tijdens een zwoele zomeravond op het strand (The Hamptons) organiseerde. Iedereen was er; Naomi Watts, Rachel Zoe, Nicky Hilton, en onze eigen Charlotte Groeneveld. Succesfactor? Absoluut het feit dat the rich and famous graag haar zomers in The Hamptons doorbrengt en een stijlvol evenement tijdens de komkommerperiode waarschijnlijk warm ontvangen werd, maar ook zeker de originele, laidback setting die perfect aansluit bij de identiteit van het modemerk Zimmermann.
Dit bericht bekijken op Instagram
Hoe kun je zelf online momentum creëren voor je kledingmerk?
1. Denk na over nieuwswaarde
Vaak genoeg ben je als merk met iets bezig zonder je te beseffen dat het nieuwswaarde heef (en dus free publicity zou kunnen opleveren). Ben je bezig met een heel vernieuwend concept? Open je een nieuw filiaal? Help je een bepaalde tot dan toe onaangesproken doelgroep of zet je hen in het zonnetje? Ga je een bijzondere samenwerking aan? Dit zijn allemaal onderwerpen die een bepaalde nieuwswaarde hebben, denk bijvoorbeeld nog weer even aan de bloemenwinkel van Jacquemus.
2. Denk visueel
Wat werkt esthetisch gezien goed op social media? De kans dat je met een evenement of pop-up store media-aandacht genereert is groter wanneer het fotogeniek is.
3. Bouw een band op met je merkambassadeurs
Hoe meer je persoonlijk betrokken bent, hoe meer ook je merkambassadeurs en volgers zich betrokken zullen voelen bij je merk en bereid zullen zijn om content over je te delen. Het voelt dan niet als reclame of een vriendendienst, maar als iets waar ze zelf ook enthousiast van worden en het dus graag over hebben met hun netwerk.