Selecteer een pagina

Wat is een e-girl en wat is haar invloed op de make-up branche?

 

Wie zijn de e-girls waar iedereen het over heeft?

 

Met de opkomst van TikTok staat ook een ander type influencer op binnen de modewereld. Één om nu alvast rekening mee te gaan houden, want; hoe ga je haar beïnvloeden als mode-of cosmeticamerk? In 2019 was ‘e-girl’ zelfs één van de meest gezochte termen op Google in de mode-categorie. Hoog tijd om haar eens beter te leren kennen!

Wat is een e-girl?

De mode industrie, die sinds de opkomst van de bloggers – en daarna door de Instagrammeisjes – lange tijd in het teken van ‘perfectie’, glitter & glamour heeft gestaan, krijgt de e-girl als in populariteit groeiende tegenpool. Waar de zogenaamde VSCO-girls (genoemd naar de populaire filter-app) de afgelopen tijd vooral regeerden op Instagram, is met de e-girls een tegenbeweging ontstaan die vooral op TikTok plaatsvindt.

Wat is een e-girl? Wat is een e-girl?

Hoe herken je een e-girl?

De e-girl (ofwel electronic girl) wordt door gezien als de Generatie Z-variant van de emo’s. Je herkent ze aan hun gekleurde haar, eyeliner, met make-up gemaakte icoontjes onder hun ogen (zoals een bliksemschicht, hartje of een traan), babyroze blush en kleding die het midden houdt tussen de Harajuku-girls en Gothic-geïnspireerde kleding. Ze luisteren naar bijvoorbeeld Billie Eilish.

Hun kledingstijl wordt gekendmerkt door high waisted rokjes en cargobroeken, band-shirts, crop tops, chokers, a-lijn rokjes en oversized truien (soms gedragen als jurk).

Het verschil met de equivalente trends uit de 00´s, is dat deze electronic girls vaak zonder make-up naar school gaan en de egirl looks met name gebruiken in hun TikTok-videos. Ze zijn erg ‘online’, of dat nu de populaire social media-app is of door te gamen. De kans dat je een egirl in vol ornaat op straat tegenkomt is dan ook niet zo groot.



Hoe kun je als cosmeticamerk inspelen op de e-girl trend?

Alhoewel de e-girl een duidelijke subcultuur is onder Generatie Z, is het wel één van de grootste en belangrijkste die bovendien trots is op het label. Waar de term VSCO-girl (net als basic bitch) vaak toch een beetje een negatieve lading heeft, wordt de term egirl volop gebruikt voor zelfpromotie.

Waar de VSCO-girl, die vrijwel make-uploos door het leven gaat, een serieuze bedreiging vormt voor de cosmeticabranche, is de e-girl wel een type waar bepaalde cosmeticamerken op kunnen inspelen. Heb je een make-up merk dat zich vooral richt op Generatie Z? En staat je merk al bekend om het kleurgebruik en uitgesproken looks met veel eyeliner en kleurgebruik? Dan kun je prima op subtiele wijze inspelen op de e-girls.

Invloed egirls op make-upmerken Invloed egirls op make-upmerken Invloed egirls op make-upmerken

Bekende make-up merken die op Instagram inspelen op de e-girl trend

Denk bijvoorbeeld aan NYX. Het populaire make-upmerk deelt regelmatig looks met gekleurd haar, dikke eyeliner en een hint naar de uitgesproken icoontjes die zo typerend zijn voor de e-girl. Bijvoorbeeld door een hartje onder het oog toe te voegen of door met stippeltjes in de ooglook te werken. Ook de cult-brand Milk Make-Up deelt regelmatig foto’s van tieners met gekleurde haren en excentrieke oogmake-up. De signature stijl die deze cult brands typeert en wat hen op een zoveel meer natuurlijke wijze laat aansluiten bij de Generatie Z doelgroep dan veel van de gerenommeerde cometica merken.

Invloed egirls op make-upmerken Invloed egirls op make-upmerken

Hoe kun je als modemerk inspelen op de e-girl trend?

Of je als modemerk moet inspelen op de e-girl trend is misschien niet in één devies te vangen. Ook hier is de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen allereerst of jouw doelgroep binnen de leeftijdscategorie van de e-girl valt. Heb je een voornamelijk jonge doelgroep? En verkoop je niet typische VSCO- of Instagram girls kleding? Dan is inspelen op de e-girl trend misschien aan jou besteed.

Dat kan zo laagdrempelig zijn als het gebruik van zo nu en dan een model met gekleurd haar, of door uitgesprokener te zijn met make-up door eyeliner, veel blush of zelfs figuurtjes onder de ogen toe te voegen.

Laat jij je inspireren door de e-girl? Of laat je haar aan jouw merk voorbij lopen?

Invloed egirls op modemerken Invloed egirls op modemerken